Obojętnie, czy masz lat 25 czy 55 – podejrzenie, że jesteś już za stary do nauki języka, może Cię dopaść w każdym wieku. Czas rozbroić ten mit, że należy być dzieckiem, aby nauka przebiegała pomyślnie. Możliwe, że przeceniamy to, do czego w
W nauce języka zaleca się ćwiczenie wszystkich czterech umiejętności – rozumienia ze słuchu, mówienia, czytania i pisania. Tylko wtedy wejdziemy w zrównoważony kontakt z językiem mówionym z jednej strony i językiem pisanym z drugiej. Eksploracja obu sfer języka – ustnej oraz pisemnej
Wielu z nas marzy o tym, by móc płynnie mówić w obcym języku. Wydaje się więc intuicyjne, aby się uczyć szczegółnie poprzez konwersację. Z drugiej strony, nie powinniśmy zbytnio fiksować się na metodzie typu „tylko mówić”. Zwłaszcza w przypadku blokad w nauce,
W świecie nauki języków obcych często rozróżnia się cztery umiejętności: mówienie, pisanie, czytanie i rozumienie ze słuchu. Choć istnieją cztery umiejętności, nasze ambicje w stosunku do języka często obracają się wokół jednej z nich: mówienia. W pogoni za marzeniem, by w końcu
„Daytime learning, nighttime obsession.” To nieco tajemniczy cytat z pewnej książki Thomasa Moore'a. Kiedy natknąłem się na tę wypowiedź jakiś czas temu, miałem niejasne wrażenie, że mówi ono wiele o moich dwóch zawodach – lektora języka niemieckiego i psychologa. Z jednej strony
Nauka języka znacznie poszerza osobiste horyzonty. Jest ona jednak również wymagającym procesem. Rynek aplikacji do nauki języków obcych stale się rozwija, a ostatnio pojawili się nawet „lektorzy AI“. Pomimo całego postępu technologicznego, dlaczego nadal warto uczyć się języka obcego z (żywym) nauczycielem?